Internet Rezija ili rezija preko interneta

Neke sada davne 2011 vodio sam ovu diskusiju na webstranici "Teatar-forum" ili tako nekako....Glavni sagovornik mi je bio mladi student glume (tada) sa nickom Castellano....Komunikacija se naglo prekinula, na zalost ....ovde iznosim celokupnu korespodenciju ...ko ima volje i vremena da je procita ....Moji postovi su sa debljim slovima( bold)
ostali su normalni. Voleo bih da danas ponovo prodiskutujem sa Castellan-om i Tepisom o ovoj temi.... Jer jos me kopka ....Ko o cemu , baba o ustipcima .....


Cini mi se zanimljivim experiment, rezije pozorisne predastave preko interneta. U eri novih komunikacija mislim da je moguce rezirati a ne biti fizicki prisutan , ako shvatate sta hocu da kazem ...postoji li interesovanje za ovakav experiment

Mnogi bi ovu temu nasli zgodnom za moralisanje o pozoristu ali ja priznajem da jesam zaintrigiran ovim pitanjem.

Moze li nesto malo konkretnije?

Pozdrav!



Interesantno zvuči, ali...

Moze li se putem e-maila, chata, skype-a doseci komunikacija reditelj , glumac ? Da li je potreban je posrednik, ili primo-predajnik koji ce glumcu prenositi indikacije.Da li je moguce osetiti atmosferu i vibracije probne sale preko live -streama? Kako bi reagovali glumci na glas koji dolazi iz 'laptopa" umesto iz mraka pozorisne sale ? Ja sam za ! Jos neko ?

Cela ekipa, glumci sa glumcima, a pogotovo režiser sa glumcem mora imati neposredni kontakt, moraju se osetiti, stvoriti atmosferu iz koje treba da iznikne predstava. Često režiseri posmatraju ponašanje, neverbalnu komunikaciju, mali gest, tik, pogled glumca koji mu kazuje više od rečenog ili odigranog. Teško je to preko skype-a ili četa.


Bas o tome i razmisljam ,koliko je to moguce ostvariti bez neposrednog kontakta. U svakom slucaju rec je o experimentu, zar ne ? Ima li zainteresovanih za ovakav oblik rezije? Razmislja o blogu, web stranici ili forumu gde bi se postavljala nova iskustva ...ja sam tu da vam zagolicam mastu


Kao eksperiment mi je zanimljivo, ali čisto sumnjam da bih to prihvatio kao praksu. Ja sam stariniski tip - oči u oči.



Zasto starinski tip ..oci u oci , ja sam tek starinski tip i po godinama i po stazu ali me ipak golica ova tema ... umetniku nikada nije dosta novih iskustava i spoznaja .Ne verujem da si tip umetnika od 7 do 3, a ponedeljkom bez proba Ako teoretski razlucis sta je rezija i sta je gluma moglo bi se u praksi ostvariti , dokle ide komunikacija , nove metode i nove mogucnosti ostavljaju prostor , zar ne ?
Zamisli ako je moguce : stvaralacki cin, interakcija bez fizickog prisustva , kreacija putem reci, slike ...
zvuci zanimljivo


Zvuči, mada sam skeptik kod interakcije bez fizičkog prisustva. Mogao bih da dam i jedan bezobrazan primer u prilog mom skepticizmu, ali ću se ugristi za jezik.


evo sta bi nam bilo potrebno za ovakav nesvakidasnji poduhvat ...
razmislite, promozgajte , predozite
Svi predlozi su dobrodosli !


2 reditelja (reditelj iza interneta, reditelj pred glumcima)
1 tekst
glumci ( najbolje bi bilo da i oni imaju komunikaciska sredstva Pc ili laptop sa internet konekcijom )
probna sala
internet konekcija
web cam
software ( skype, msn)
blog ili forum gde bi svi ucesnici izneli svoja zapazanja, predloge , podizali radne zadatke
i stavljali resenja
dobra volja
znatizelja
zelja za experimentisanjem





2 reditelja (reditelj iza interneta, reditelj pred glumcima)

odlican primjer Vase kontradiktornosti.Zasto 2 reditelja? Zasto idete protiv Tespisovog skepticizma i u isto vrijeme ga opravdavate? Ja bih postavio pitanje sa produkcijske strane - ko ce uloziti finansijska sredstva na eksperimentalni teatar u kojem glumac nema reditelja pred sobom ili u Vasem slucaju i ima i nema , ili je jedan iza interneta drugi ispred glumaca? Radije pristajmo na eksperminetalni teatar istoka gdje se nazire kolijevka civilizacije.Takodjer zasto izmisljati toplu vodu ? Dali bi se ton i svjetlo vodilo preko interneta ? Zanima me i da li bi publika bila virtuelna i gledala predstavu kroz 3d naocale? Tezom da glumci imaju kojekakve naprave kojim bi komunicirali otezavate prirodu ljudskog odnosa. Ako bi ste ovo uspjeli napravit ja bih duboko bio zahvalan za revolucionarni okret dramske umjetnosti i ponistavanje svete Ars Poetice - virtuelnom katarzom.

Zelim Vam ugodan boravak na nasem forumu.




Postovani Castellano,
mozemo li umesto dva reditelja imati reditelja iza interneta i asistenta reditelja ispred glumaca, da bi bilo manje kontradiktorno ?

Mojim razmisljanjima o ovakvoj vrsti rezije jednostavno pokusavam da ISPROVOCIRAM DIJALOG sto i jeste smisao ovoga foruma, zar ne ? Po Vasoj reakciji reklo bi se da mi to i uspeva.

Topla voda je losa za zdravlje ,vise volim hladnu ,ledenu i to najmanje 5 puta dnevno.

Ton i svetlo bi se moglo voditi preko interneta , jer je u vecini pozorista komputerizovano,Ukoliko je predstava rasprodana mogli bi publici dopustiti live stream, ali publiku ne mozemo virtualizovati , 3d naocare ne bi bile potrebne , jer se ne radi o 3d predstavi.

Sto se tice kojekakvih naprava za komunikaciju , ne vidim prodlem , umesto olovke i papira, pc i notepad, pa konacno i sada tako komuniciramo .

Eksperimentalni teatar istoka me ne zanima , ali svako ima pravo na svoje misljenje i sferu interesovanja, te Vam ne uskracujem , pa nemojte ni Vi meni, ali mislim da to nije tema ovoga topica.

Hvala Vam za lepe zelje i ugodan boravak na nasem forumu

Jos jednom ponavljam razmisljanja su o eksperimentu i izavovima, teskocama i prednostima ovakvog vida komunikacije reditelj - glumac



Evo lagao bih kad bih rekao da me ova tema ne zanima.I da cilj foruma jeste zdrava i profesionalna rasprava ili da budem suptilniji dijalog , i u jednu ruku to mi je i zadatak kao moderatoru da se ukljucujem.I dalje ste kontradiktorni sa rediteljem iza i sa asst.reditelja ispred.Zao mi je ali je tako.Sto se tice vode metaforu ste shvatili prebukvalno pa me zaista ne zanima kakvom se vodom tusirate,kupate ili kakvu vodu pijete i takvim komentaima nije mjesto tu , prebacimo se na kreativan razgovor.Sta bi bilo sa tona i zvuka ukoliko bi se desio gubitak signala i konekcije u trenutku igranja predstave ili bi bio vec sredjen backup iz sale , sto u ovom slucaju rusi Vasu viziju internetizacije tona i svjetla - jer je mnogo sigurniji ovaj backup sistem.I dali to znaci da bi majstor svjetla i tona bili sa rediteljem sa one strane svijeta internetom povezani? Kako bi pc i notepad prodrli do dubine ljudske duse?Jeli Vama isto kad dobijete indikaciju svog kolege koji stoji kraj Vas na sceni , dise sa Vama , igra sa Vama , ili indikaciju reditelja koji je spreman ulozit i emociju i znanje i apsolutno sve da bi dosao do rezultata - ili indikacija reditelja putem interneta preko video wall-a ili notepada??? kako mislite tu postic emociju ? i na kraju niste mi odgovorili - koja producentska kuca i koji producent bi radio ovakav projekat i prema Vasem misljenje mnogo me ovo zanima , ako Vam nije problem da mi napisete finansijsku rekapitulaciju te predstave kroz stavke projektnih aktivnosti.Mnogo bih to zelio da vidim.Znaci ta predstava pretocena u projekat i posebno me zanima finansijska stavka u kojoj bi se ogledala njena materijalna tezina.

lijep pozdrav



Drago mi je da prelazimo u konkretnu i kreativnu diskusiju, umesto praznog prepucavanja u smislu 3d naocara. Pokusacu Vam odgovoriti sto detaljnije i iscrpnije mogu:

1. Reditelj - ass reditelja zasto ?
Reditelj je motor ,pokretac,izvor, idejni tvorac onaj koji daje indikacije, osluskuje, da ne pricam previse posluzicu se citatom iz pozorisnog recnika sa foruma, za koji mogu reci da je odlican i prilicno detaljan.
Dakle: Umetnicki rukovodilac, lice koje vodi glavne strucne kreativne poslove u pripremi i realizaciji pozorišnih, filmskih, televizijskih projekata, multimedi-jalnih i drugih scenskih manifestacija (pozorišni reditelj, filmski reditelj,televizijski reditelj, radio reditelj, multimedijalni reditelj), dajuci im licni, autorski i estetski pecat.

Asistent reditelja je glavni pomocnik, vrlo bitni saradnik , ali operativac evo i definicije:
Prvi saradnik, pomocnik. U pozorištu strucno i obrazovano lice koje radi kao prvi saradnik - pomocnik pojedinih autora pri realizaciji predstave.U mome primeru , oci i usi reditelja, most izmedju reditelja i glumaca ( a ukoliko veza steka i onaj koji ce pritisnuti na F5, molim Vas da ovo shvatite kao malu salu ).

Mislim, sada sacvim ozbiljno , da bi ovo funkcionisalo i da bi bilo neophodno za realizaciju, nadam se da se slazete sa mnom.

2.Ton i svetlo ..
Sta bi se desilo kada bi u pozoristu za vreme odrzavanja predstave nestalo struje ? Ukoliko ozbiljno o ovome razmisljamo postavka tona i svetla su kreativni cin reditelja, vodjenje za vreme predstave ne, pa bih za sada ovo stavio po strani.U pozoristima sirom sveta, a verujem i u pozoristima na podrucju bivse Jugoslavije, svetlo i ton su potpuno komputerizovani i verujte mi da se cuda mogu praviti i bez miksete i reglera ,koje smo podizali i spustali za
vreme izvodjenja predstave na pojedinu repliku glumca....Mislim da je ovo pitanje tehnicke prirode.

3.Kako bi pc i notepad prodrli do dubine ljudske duse?
Na ovo pitanje odgovoricu novim pitanjem: Zar poezija,sonet Shakespeara, pisana rec Ive Andrica ili Mese Selimovica nikada nisu prodrli do dubine ljudske duse? Rec je o pisanoj reci, i tvrdim ukoliko u nju ubacis emociju, das sve od sebe da dodjes do resultata, mozes dopreti do dubine ljudske duse.

Zar nisam u pravu ako zakljucim da je Vase prvo javljanje bilo i ironicno i pomalo cinicno, a drugo smirenije ,ozbiljnije i na posletku kreativnije ?

Ispravite me ako gresim ,ali to je ono sto citam iz Vase i moje pisane reci. Prva dva posta su bila sukob, Vas odgovor ,poziv na dijalog, ovo sto sada pisem kreativan dijalog, razmena misli, pokusaj pronalazenja zajednickog jezika.

Naravno da nije isto dobiti indikaciju putem usmene reci , neverbalne komunikacije, fluida izmedju reditelja i glumca i pismene indikacije,reci sa ekrana,glasa "velikog Brata".To i jeste predmet exsperimenta ..u kolikoj je meri drugacije ? Gde su mane, gde su prednosti?

U kojoj meri je neverbalna komunikacija bitna u stvaralackom cinu?Zar glumacki rad na ulozi ne moze biti isprovociran pisanom reci, slikom,metaforom?
Naravno da se svi kunemo u Stanislavskog i njegov Metod , ali glume je bilo i pre Stanislavskog i Metoda , zar ne ?

4. Finansiska kalkulacija :
Na ovo Vam pitanje ne mogu odgovoriti , priznajem , nemam pojma koliko bi to kostalo ?Ali zamislite da na ovaj nacin mozete angazovati Peter-a Brook-a,Jan Fabre-a, ili bilo koga od Vasih "bogova" pozorisne rezije? Zar bi i tada sumljali u projekat, zar bi i tada bili skepticni prema experimentu i pitali se kako postici poriv u glumacku dusu ?

Ne znam za Vas , ali znam za sebe , kada bih imao takvu priliku , pronasao bih i producentsku kucu i producenta ,ako je potrebno podigao bih i drugu hipoteku i samofinansirao projekat.

Castellano, ja sam umetnik, pozorisni reditelj , radoznao ,mastovit ,drzak da provociram,znatizeljan, zeljan pomeranja granica,naivan da sanjam na javi,mudar da prepoznam nemoguce.
Priznajete i sami da Vas tema zanima , topic je procitan 169 puta, a o njemu raspravljamo Vi, ja i Tespis ?

Zar nema bas nikoga drugog koji moze nesto reci na ovu temu ??

Mislim da nije pitanje moguce ili nemoguce, jer sve je moguce , mislim da je pitanje ima li smisla ili ne ?? Pitanje ja angazmana ,a ne realizacije , pitanje je rusenja granica i dogmi, pitanje je smelosti krenuti u nesto sto je novo, neizvesno, neispitano, u nesto sto moze i propasti.

Pitanje je poleteti , a znati da se mozes i srusiti.I pad je let , zar ne ?


Bojim se da cu se sloziti sa Tespisom


Odlicno dragi Trufaldino....

1.Ipak morate priznat da mora postojati spona izmedju reditelja i glumaca preko asst.reditelja.Zasto? Zato sto je ljudskoj prirodi potrebno da ima pokretacku snagu ispred sebe u obliku zivog covjeka - znaci taj fluid je neminovan cak da je na drugoj strani Al Pacino kao reditelj mislim da fluida bez asst.reditelja nebi bilo.Znaci uvjeren sam da samo reziser preko interneta ne moze doci do dubine ljudske duse . I tacno je i jedan i drugi su neophodni za realizaciju.

2. Zalazeci u institucije koje sebi ne mogu dozvoliti bezstrujni rezim neminovno spada i pozoriste bas radi tih stvari.Kod nas recimo ima . Ima agregat koji pokriva svaki nestanak - znaci struje uvijek imamo.Imamo li uvijek neprekidnu konekciju - hoce li server izdrzati ? Jos uvijek sam po ovom pitanju i vise nego skeptican...

3. za Vas odg.na broju 3 bravo.ja Vas pitam iduce : - dali Vam je isto citati Shakespearea sa interneta i imate li potpuniji dozivljaj tako ili kad u rukama imate njegovu knjigu? Jeli isti osjecaj biti na grobu tog velikana ili ga vidjet preko interneta.Jeli isti osjecaj i emocija udisati zrak u Louvreu ili Westminsteru gdje se preplice misao DaVincija,Boticelija,Newtona,Caravaggia...ili to isto gledat putem interneta.Nisam nimalo skeptican prema modernizaciji cak je i mnogo volim.Takav primjer imam u sceni Lady Macbeth i Macbeth koju radim koju smo totalno osavremenili jer se Shakespeare pisac koji je stvarao na kosmickom nivou , i pristajem na eksperimente ali kazem Vam cak ni štrih teksta nije ni izbliza isti kao onaj suhom olovkom preko istrosenog scenarija sa kompletnom vertikalnom analizom doli onog na elektronskoj spravi.Osim toga mnogo me zamara i tipkanje kao i citanje ovdje pa nijedan dramski tekst ne citam direktno sa interneta nego ga skinem i isprintam.pitate li se zasto?

4.Ja Vam obecavam da ako pridobijete Pitera Bruka da cu i ja podignut hipoteku na racun te predstave , ali nije sasvim slucajno Vama upuceno sa moje strane pitanje producentske prirode.Danas su zanimljivve stvari i tekstovi koje imaju mnogo aktuelnosti . Jeli rezija preko interneta aktuelna? Nije. Sto i ne znaci da ne moze da postane.Mnogo ima pitanja i mnogo odgovora.

Zanima me jos odgovor na ovo pa bi se moglo preci na prikupljanje pozitivnih i negativnih stvari ovog projekta da se konacno pocnemo priblizavat barem donekle nekom kompromisnom rjesenju u kojem bi se nase subjektivnosti pronasle.Jeli umjetnost subjektivna?

Trufaldino ja sam student glume na tuzlanskoj akademiji i samo sam spreman na otvoren razgovor.Postujem Vase znanje i iskustvo i prednost u svakom pogledu koju imate , ali od Vas trazim i opravdanje . To je sve.

I u kojem pozoristu rezirate i radite, pitam cisto radi uspostavljanja kontakata i mogucih buducih zajednickih projekata , i ovim putem pozivam sve one koji to zele neka mi se jave. I da admine nisam zaboravio ni jedne sekunde na nas razgovor , samo molim te procitaj na tuzlanskim lokalnim sajtovima u kakvim je problemima narodno pozoriste i kako funkcionise , tako da na kraju postoji nasa akdemska scena i teatar koji su uvijek spremni na suradnju-

Pozdrav !


Pokusavam da razumem.
Nedostaje Vam miris,struktura,ono sto je opipljivo, dubina,prostor.Slika i rec Vam nisu dovoljne za potpuni dozivljaj i ne znate kako bi to nadopunili. Zar to nije jedan od izazova?
Nije li reditelj taj koji Vam u tome moze pomoci, nije li to njegov zadatak.

Rec jeste osnovno sredstvo komunikacije , ali ne i jedino, slazem se u potpunosti.
Kojim culima percipirate dok glumite? Vidom i sluhom? Slika i zvuk, zar ne ?
Na koje impulse odgovarate u medjsobnoj igri , na ono sto vidite, ono sto cujete ,ono sto dodirujete.

Dodir...faktor koji ne postoji u virtuelnoj komunikaciji i koji ne mozemo simulirati. Nedostatak , slazem se , ali koliko je on bitan u relaciji reditelj - glumac?

Pricate o fluidu ? Mozete li ga definisati ? Sta je za Vas "fluid" ?
Za mene je fluid ono neiskazano ,lebdece u vazduhu,ispunjeno razumevanjem. Vid komunikacije na "visem"nivou.
Fluid ne mozete stvoriti sami,za njega je potrebno najmanje dvoje. Pogled ,rec, gesta, u pravom trenutku stvara fluid u medjuljudskim(glumacko-rediteljskim) odnosima.
Zar niste u stanju reagovati na sliku i rec koje dolaze sa monitora u stvarnom vremenu ? Akcija i reakcija su moguce i na nekoliko hiljada kilometara razdaljine, mislim da je moguce stvoriti i fluid na tolikoj razdaljini.

Pitate me da li je umetnost subjektivna? Naravno da jeste, bez dvoumljenja tvrdim da jeste i ta subjektivnost je i cini umetnoscu.Umetnost ne mora biti "lepa", "estetska",cak ni "aktuelna", ali mora biti subjektivna!
Mislim da je cak i u soc-realizmu umetnost, prava umetnost, bila subjektivna.
Prelom kroz prizmu,dusu, stvaraoca , a zatim i posmatraca cini je a-prori subjektivnom, sto i jeste njena vrednost.

Na pitanje o mome angazmanu, mogu Vam odgovoriti da ne zivim od rezije, nego od kompjutera.Izbor koji sam svesno napravio pre 10-ak godina i zbog koga se ne kajem.Na pitanje da li mi nedostaje rezija, koje bi bilo Vase sledece pitane, predpostavljam, odgovoricu Vam iskreno - 9 godina nije,a poslednje godine me sve vise svrbe prsti...


Detaljnije me zanima , kad bi se recimo radila ta predstava koji bi tekst bio ?
i nije problem experiment vise mislim da smo uvidjeli da nosi i pozitivne i negativne strane.Bar se mogu nadati Al Pacinu s druge strane veze...


Iskreno, ne bih voleo da na taj način režiram predstavu. Kao što ni cyber-sex ne priznajem za sex, tako ni taj net-koncept ne priznajem za režiju. Eksperiment jeste ali nimalo privlačan. Inače, nisam od odnih koji ne vole tehniku niti beže od nje. Od malih nogu se njome koristim. Ali, njom probegavam samo onda kada ne mogu da nešto izvedem s živim ljudima. Recimo, iako znam da montiram i, pritom, pišem gvozdene (montažne) knjige snimanja, uvek volim da poreed sebe imam dobrog montažera da bih mogao s njim da ćaskam dok montiramo. Jednostavno, ne bih hteo da se odreknem druženja sa glumcima, scenografom, kostimografom, majstorom svetla, toncem i svim tim (uglavnom) dragim osobama. Režija je pre svega nevirtuelna komunikacija sa živim ljudima. Al' ako neko voli drugačije, onako cyber, nemam ništa protiv.

Dejan Novčić




Reacties

Populaire posts van deze blog

The Laka Konjica

Dozivljaji jednog kisnog leta u Holandiji ano2023

KAKO SAM PROVEO LETNJI RASPUST