KAKO SE KALIO CELIK ili jadi jednoga asistenta rezije

Tokom godina studija imao sam cast i privilegiju da budem i assistent reditelja nekim od "bardova" pozorisne rezije , da od njih ucim i upijam znanje, ne samo iz rezije ,naprotiv zivotno iskustvo je bilo mongo vaznije i znacajnije.

1981 moja profesorka i nasa citava klasa pomagali su cuvenom Aleksandru Tovstonogovu da postavi na veliku scenu Jugoslovenskog dramskog pozorista "Tri sestre" Antona Cehova. Borjana je bila strucni pomocnik,Maga pomocnik rezije a Bojan ,Braca, silivio i moja malenkost obicni asistenti ...Tovstonogov je bio velicina, u rusiji mozda, na balkanu "izvikana velicina".Covek koji je vise kostao nego sto je doprineo. Napravio je osrednju predstavu u velikom pozoristu....Predstavu pamtim po napetosti u kojoj se radila jer nekako u to vreme behu i nemiri u Poljskoj i pokret solidarnost, za koji smo mi bili vezani , ja sam nosio bedz Solidarnosc koji sam morao skinuti po naredjenju Borjane , kako ne bih provocirao postovanog gosta nam iz Rrusije ...Ali !!!

Jedno od "genijalnih" resenja ove predstave bile su i "cavke" punjene ptice koje su cucale na banderama na sceni i , naravno pogadjate u datom trenutku su trebale i poleteti , i na taj nacin zadiviti publiku ...E , upravo te nesretne cavke kostale su nas asistente puno vremena i zivaca , jer smo morali ici prvo u Banat da nabavimo perje, od kojih su se morale praviti , zatim to perje farbati u crno i nositi u rekvizitarnicu gde su "famozne cavke"dobile i svoj konacni izgled ..kako se premijera blizila , tako je nas reditelj sve vise brinuo da li ce pticurine biti gotove na vreme , nego na citavu koncepciju predstave i konacan rezultat ...

Kao sto su gusle spasle Rim , Cavke su trebale spasiti ovu predstavu...Ipak ... desilo se nesto sasvim suprotno ...
Kao i danas secam se generalne probe i trenutka kada su vestacke ptice trebale poleteti..Cuo se samo pucanj iz puske od 8 cavki dve su samo zaleprsale krilima , jedna je pokusala da poleti a jedna je stala na pola puta zaglavljena na zici i tako uhvacena u letu ..ni na nebu ni na zemlji ...ne znam da li je postovani reditelj cuo nas priguseni smeh, ali bio je vidno razocaran ...

Na premijeri cavke nisu letele i nisu spasile ovu osrednju predstavu koja je veoma brzo i skinuta sa repertoara ...Moja jedina uspomena na ovaj debakl je program predstave sa licnom posvetom cuvenog reditelja...
Nesto sasvim drugo bila je moja asistentura postovanom profesoru Miroslavu Belovicu u pozoristu na Terazijama 1982 godine na predstavi L"Jubavno pismo" Koste Trifkovica ...predstava je izvodjena poprilicno dugo i imala je zavidan uspeh i kod publike i kod kritike ... Belovic je bio fantastican kao reditelj ,ali i kao glumac, jer je na svojim probama glumio i tako izvlacio i ono nemoguce iz glumaca ..poneke delove predstave sam i sam rezirao, postavljao u grubim skicama na scenu ,a on ih je doterivao ..saradnja i atmosfera je bila predivna a "Belka" kako su ga glumci od miloste zvali velicanstven ...sve je teklo po planu i programu dok se na jednoj probi nije "naljutio' na Mienka Pavlova i gadjao ga svojom rediteljskom torbom !!! Proba je prekinuta , data je pauza , svi smo bili zgrozeni ovim postupkom velikog reditelja !!

Kada smo ostali sami u sali, poslao me je na scenu po svoju torbu, seo je na rediteljsku stolicu , nasmejao se i rekao mi "Vidis kada odlucis da nekoga gadjas svojom torbom, moras u nju staviti nesto meko , neki dzemper ili tako nesto , da ne povredis glumca , je oni su nam dragoceni i nezni " ...Tek tada sam shvatio da je Belovic izrezirao i svoju probu, da je vec kod kuce smislio kada ce gadjati jadnoga Milenka i da je namerno stavio svoj pulover u koznu torbu ... naravno da je ovaj izliv besa pozitivno uticao na Milenka i da mu je dao onaj poslednji razlog da predstavu odigra maestralno ..I naranvo da je Miroslav Belovic znao da ce taj njegov postupak biti delotvoran i da ce izvuci i poslednju mrvicu glumacke igre iz glumca ...Miroslav je voleo glumce ,obozavao ih je i kao pravi pedagog radio sa njima , a zna se da su glumci velika deca, i da ih je ponekad potrebno i kazniti ...Ovakve kazne profesor Belovic je sebi mogao priustiti ...Posle premijere u junu mesecu otisao sam na Sipan a kada sam se vratio cekao me je poziv profesora Belovica da navratim do njega kuci i da mu nesto pomognem ?!

Belovicev radni dan je pocinjao u 7 ujutro ..dakle sredina avgusta , prve pticice pevaju a na terasi Belovicevog stana uz limunadu koju mi je napravila predivna Maja Dimitrijevic , supruga i zivotni drug moga postovanog profesora , sedim i ne mogu verovati sta Belka trazi od mene !!!!
- pomoci ces mi da napisem nekoliko pisama Bozani Jovanovic koja ce raditi kostime za predstavu , kaze Belovic, kao da predstava nije uradjena, kostimi vec davno sasiveni ? Nisam se mogao protiviti iako mi je 7 sati bilo uzasno rano ...
Sa papirom i olovkom u ruci pocinjem da belezenjem diktata koji ide doslovno ovako :

Draga Bozana , Dubrovnik je predivan u Aprilu , sedim na terasi svoje hotelske sobe i razmisljam o nasoj buducoj saradnji u pozoristu na Teazijama ... odlucio sam da predstavu postavim kao vodvilj i kostimi bi trebali biti u toj funkciji .dakle razigrani , leprsavi , veseli ...

Nisam mogao verovati ...Belovic je pisao dnevnik proba predstave koju je vec uradio , koja je vec bila gotova !!! Zato nije ni cudo da sve stima i poklapa se!! Priznajem imao je profesor Belovic svojih bubica, rezirao je i na pozornici i van nje , ali uvek mi je ostao u secanju kao predivan pedagog, covek od koga se moglo puno nauciti , pa cak i kako pisati dnevnik proba i uciniti da sve sto ste napisali doslovce tako bude i postavljeno na scenu !!!!

Moja treca asistentura bila je na predstavi "Propast carstva srpskog" u Ateljeu 212 1983 godine . Naslov predstave koji je tek posle dobio i svoje konotacije i kao predskazanje naslutio sta ce nam se sve desiti . no o politici nekom drugom prilikom ... Reditelj je bio Milenko Maricic cuveni beogradski reditelj i profesor na Akademiji ... u postavci sve same zvezde ne samo beogradskog glumista : Zoran Radmilovic i Petar Bozovic izmedju ostalih ....

Milenko je znao kako se radi sa zvezdama , vodio ih je strucno, postavio je dobru predstavu sve do incidenta na generalnoj probi . jer zvezde ne bi bile zvezde , da se tako i ne ponacaju ...bio je to izgleda zastitni znak Ateljea 212 ...i tako na sam dan generalne probe Milenkov miljenik i bivsi student Petar Bozovic je celo pre podne proveo u Srpskoj Kafani , gde je ubijao tremu pre nastupa ...
Naravno da je ubio tremu,ali se i sam ubio od pica i nije hteo da se pojavi na sceni, Milenko je poludeo , psovao , vikao ali nista nije pomagalo. Vise puta je slana delegacija u Srpsku kafanu , da zamoli Petra da se ipak pojavi na probi, ali uzalud ...Mene nije hteo ni da pogleda,upravnika Dejana Cavica je ispsovao, a ni cuveni Mihiz nije prosao bolje ... Mislim da ga je Zoran ubedio da se ipak pojavi na sceni ...Generalna proba je odrzana ali ne pitajte kako ....

Milenko je bio odlican reditelj ali je i on imao pre svske svoje premijere uzasnu tremu ...On nije kao Pera, tremu ubijao u kafani ali nikada nije ni gledao svoje premijere.. Tako da je meni na dan premijere pripao specijalni zadatak!!! Sedeo sam u tehnickoj kabini sa otvorenom telefonskom vezom sa stanom Milenka Maricica, koji se uzgred budi receno nalazio na 2 minuta laganog hoda od pozorista , u ulici majke Jevrosime .i uzivo mu prenosio sta se na sceni desava ...kada se publika smeje, kada aplaudira .... po spustanju zavese otvorio sam prozorcic na kabini i Milenko je slusao aplauz ...Mislim da vezu jos nisam ni prekinuo kada sam ga video iza scene gde se grli i ljubi sa glumcima kao da je prisustvovao njihivom glumackom umecu ....

Naravno da je Peri generalna bila oprostena, jer sve se zavrsilo onako kako je i trebalo, a ja sam sa jos jednim iskustvom vise i pokupljenim zivotnim i pozorisnim znanjem polako odmicao ka svojoj premijeri u Rijeci ..Premijeri o kojoj sam vec pisao .....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dozivljaji jednog kisnog leta u Holandiji ano2023

ULICNO POZORIŠTE- COMEDIA DELL ARTE

KAKO SAM PROVEO LETNJI RASPUST