Ma de Beer




25 dec 1926 - 25 dec 2012

Za sve nas je bila Ma de Beer, majka i prijatelj ..iskreni i odani...upoznao sam je pre 23 godine kada sam dosao u Holandiju. Miric mi je predstavila kao svoju "holandsku" majku..I meni je postala druga majka. Malena zenica ne vise od 155, katolkonja, rodjena na katolicki Bozic 1926 umrla danas na Bozic 2012 u 14.45 posle rucka koji je organizovala u cast svoga 86-og rodjendana i na koji nas je sve pozvala , kao da je znala , i kao da je htela da se od svih nas oprosti....
Bizarno ,neverovatno , a toliko lepo, da prevazilazi granicu realnosti...Ma je popila svoj Sherry,rucala sa nama, a zatim otisla kod svoga Jana koji ju je 16 godina cekao ..gore medju zvezdama....
Mogao bih puno o mami de Beer pisati, secati se svih anegdota, sala, brilijantnih dosetki...opisivati njenu odromnu dusu i srce, ali ko je nije poznavao , ne moze shvatiti ko je i kakva je bila MA DE BEER...Pravo joj ime i ne znam, i nije ni vazno, jer za mene ce uvek ostati MA DE BEER...
Pocivaj u miru Ma....i znaj bez tebe ni jedan Bozic vise nece biti isti, a ovaj poslednji si ucinila nezaboravnim, i ma koliko ovo zvucalo,cudno i nelogicno,hvala ti na tome.


Zij was voor iedereen Ma de Beer geweest, moeder en vriend, oprecht en toegewijd. 23 jaar geleden, toen ik naar Nederland kwam, heb ik met haar kennis gemaakt. "Dat is mijn Hollandse moeder" heeft Miric gezegd. En zij is ook mijn Hollandse moeder geworden. Een klein vrouwtje, geboren op de eerste kerstdag 1926, gestorven vandaag op de eerste kerstdag 2012 om 14.45 na een heerlijk kerstdiner, welke ze zelf heeft georganiseerd ter ere van haar 86ste verjaardag. Het lijkt alsof zij ons heeft uitgenodigd om afscheid te nemen, om iedereen vaarwel te zeggen...

Ongelofelijk en bizar, maar zo mooi dat het onwerkelijk wordt...

Ma heeft haar sherry-tje opgedronken, lekker gegeten, en is toen weggegaan, naar haar Jan, die al 16 jaar op haar gewacht heeft, boven in de sterrenhemel.....

Ik kan veel over Ma schrijven, over haar grote hart, warme ziel... Ik kan alle anekdotes vertellen...., maar, wie Ma niet heeft gekend, kan ook niet begrijpen wat voor mens zij was.Ik weet niet eens haar juiste en volledige naam, maar voor mij zal zij altijd Ma de Beer zijn....

Rust in vrede Ma...... Zonder jou zou geen Kerst hetzelfde zijn. En weet je, deze laatste heb jij onvergetelijk gemaakt, en ik wil je ervoor bedanken.

Reacties

  1. Lieve Nenad,

    bedankt dat je de tekst voor me hebt voorgelezen.

    dikke knuffel,

    Cynthia de Beer

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

OPET JE MAJA KRIVA ZA SVE

The Laka Konjica

Dozivljaji jednog kisnog leta u Holandiji ano2023