O Knjigama....


Ljubav prema knjizi sam nasledio od zena...nekih vaznih zena u mome zivotu....Moja je majka bila bibliotekar po struci...prva sam iskustva dobio od nje mozda slucajno..ko zna?! Ali kada nije imala koga da me cuva,odvodila me je na posao ...u Citaonicu grada Beograda, gde sam se zavlacio medju rafove i pronalazio najrazlicitije knjige.....tanke, debele , sa slikama i one koje su bile iste, spolja, samo sto si imale brojeve od 1 do 12 ili 24 ili 35 ..sabrana dela ...obicno ukoricena u crvenu kozu ...Njih nisam razgledao..bile su mi teske u tom dobu moga zivota ...i sada su mi teske priznajem :) pa ih preskacem....Jos jedna prednost, dok je mama radila u biblioteci grada Beograda, bila je sto sam knjige mogao da nosim kuci ...i da ne razmisljam o datumu vracanja, jer ..mama je bila tu da produzi datum....
Tako se rodila moja ljubav prema knjizi ....Tu sam ljubav u kasnijem detinjstvu negovao citanjem stripova, jedino moj otac ,Milinko, to nikako nije razumeo ..pa se Guletu tesko zamerio kada ga je uhvatio na stepenistu sa gomilom "Stripoteki"i rekao mu "ovo djubre da mi nisi vise donosio u kucu! " , Milinko ko Milinko, nepromisljen,tih 70-tih zadojen partijom i izgradnjim zemlje..verovatno je mislio da mi je bolje citati one knjige sa brojevima..od 1 do 35 ...Kao da "stripoteke" nisu imale brojeve ?! No, eto krisom sam ipak citao i "stripoteke" uzalud objasnjavajuci svome ocu ,godinama posle .da je strip priznat kao umetnost ....

Ne znam koliko sam godina imao kada sam procitao "osmu ofanzivu" Branka Copica ,ali znam da sam bio strasno ljut na svoju ucitljicu ..ili nastavnicu srpskohrvatskog jezika, ako je tako ..onda sam imao 11 godina, jer sam u toj knjizi po prvi put procitao neke slobodnije scene, opis zenskog tela, ili tako nesto, a sa svojih 11 godina taj prvi susret sa "erotikom" je u meni izazvao pravu pometnju i potpuno me zbunio ...priznajem :)

Godine prolaze , a ja citam .....Obaveznu lektiru, prosirenu lektiru , stripove, i nakon osme ofanzive i CIK i START ..ova dva poslednja...krisom .... I "Tom Sojera" ,i "cica Tominu kolibu" , sve sam ih procitao....Godinama sam i gradio nekakav ukus, mogao da kazem ovo mi se dopada, ili ovo nije nista ...ali onu istinsku ljubav prema knjizi, onu zarazu i zavisnost ,dobio sam, kada sam u stanu, svoje profesorke rezije, Borjane Prodanovic, kao student prve godine Rezije, na FDU video pravu pravcatu kucnu biblioteku !!!
Moram Vam objasniti da je Borjanina majka , Milica Prodanovic, bila dugogodisnji upravnik "Univerzitetske Biblioteke" grada Beograda, pa i nije bilo cudo da imaju tolike knjige u stanu....i naravno od nje smo mogli pozajmljivati knjige ...na potpis ...

Moja je porodica zivela u malom stanu, sa samo jednim regalom, kupljenim na kredit u 25 rata, gde nije bilo mnogo mesta za knjige ...nije bilo ni para za knjige...a moja glad velika...Ipak, pocnjem se snalaziti ,cak i od dzeparca kupovati po koju ne tako debelu, ali ipak vrednu knjigu ....odlucujem i da u svojoj sobici napravim jednu,samo svoju, policu za knjige ...U jednoj fazi svoje mladosti, na koju nisam bas tako ponosan, krao sam knjige iz biblioteke. Naime sa Zanom sam postao clan, daaaa ..clan biblioteke u Studentskom gradu, i svaki put kada bi pozajmili neku od knjiga, ispod jakne smo iznosili po dve tri neprijavljene,cisto za licnu upotrebu...One koje sam ja iznosio nisu bile nove knjige, po godini izdanja, bile su strucna literatura, Antoan Arto, Jerzi Grotovski,Bertold Brecht,knjige stare kao i biblioteka u kojoj su usamljeno stajale na policama, a ipak nove novcate...knjige koje niko ,ikada nije pozajmio !!!! Moja je logika i opravdanje za sramni i riskantni cin kradje bila ...ipak ce ih neko procitati, jer ,moram priznati, svaku knjigu koju sam kupio, pozajmio ili ukrao ..sam i PROCITAO ...

Najvise knjiga sam kupio, u doba inflacije,i doba cekova...nisu bile jeftine, ali kada ispises sest cekova i tako u stvari dobijes od akvizitera kredit na sest meseci ...inflacija pojede cenu ..tako da se i ta visoka cena, mogla izdrzati ..

Do 1989 nakupilo se toga bogami poprilicno, sto kupljenih, sto dobijenih ,nekolicina i ukradenih, a to sam iskusio kada ih je trebalo upakovati i prebaciti za Holandiju..iznajmljeni kombi, tri ogromne torbe i zaprepasceni austriski carinik koji nije verovao ...dok ih jednu po jednu, skoro 200 nije otvorio i prelistao... No....te knjige i dan danas krase moju biblioteku, kupe holandsku prasinu, ali mirisu balkanskim mirisom proslosti..Ponekad ih otvorim, procitam posvetu,pogledm katalosku karticu iz onih "nelegalno pozajmljenih", prelistam i uvek ispadne neki osusen cvet ..ili stara novcanica ili samo neki komadic hartije sa izbledelim rukopisom meni nekog dragog, davnog ali nikada zaboravljenog ....

Knjige identiteta... kao sto su "vreme smrti" "Gresnik", "Otpadnik" i "Vernik" ...
Knjige poznanika, knjige profesora(licnih)..... knjige secanja, knjige proslih ljubavi, knjige minulih dogadjaja, knjige poklonjene...knjige proplakane...knjige odsanjane ,knjige podeljene... Knjige koje sam pokusavas da pises..knjige duse ...knjige o dusama, knjige za dusu ................

Postoje i knjige trofeji...one do kojih se tesko dolazilo bar u ono vreme, tako da posedujem fotokopiju romana"Kada su cvetale tikve" Mihajlovica, dzepno izdanje "Paklene pomorandze" Kjubika,
"Ispljuvak pun krvi " Zike Pavlovica, necenzurisani "Tren" Antonija Isakovica i na sta sam posebno ponosan : BIGZ-ovo prvo izdanje Pekicevih "Godina koje su pojeli skakavci" knjiga prva... ona mi je bila promakla u vreme kada se mogla kupiti ...kasnije je izdanje bilo rasprodano, a ne dostampavano.. drugu i trecu knjigu sam imao..prva mi je nedostajala..sve dok je pukim slucajem i recenicom koju sam godinama ponavljao i dosadjivao ulicnim prodavcima novih i polovnih knjiga " Znam da nemas ali ipak da te pitam ..pekica ..godine koje su pojeli skakavci , prvi deo ??" nisam uspeo nabaviti na ulicnoj tezgi neke 2007 u Krusevcu ...Ta prodavacica mi je mogla traziti bogatsvo...dobio sam je za 211 dinara.

Postoje knjige duplikati ,,dvojezicni ...Umberto Eco, na primer, izazov..citati ga na holandskom, i nista ne razumeti...kupiti ga zatim u Beogradu i uzivati ..jer ...boze moj..tek sad razumem sta je pisac hteo da kaze !!!
Knjige sa godisnjeg odmora ...trileri poprskani morem ili vodom iz bazena..uflekani sokom tek oprane breskve. Od Ludluma do Tomasa Harrisa....

Juce, cujem na vestima ...prodaja knjiga, drasticno opada u Holandiji.... Klasicna knjiga gubi svoju publiku .... E-knjige, audio knjige osvajaju trziste ....Ne volim ih ..iako sam nekada primoran da ih citam..kada nemam izbora...citam ih sa ekrana,ali ...nije to to ...nedostaje mi tezina u ruci, prasina na vrhovima prstiju..miris memle u nozdrvama ...

Ipak ih citam...jer iz svake se knjige nesto nauci.....zato za one koju su knjiga gladni ..i jedan izuzetan site ... Eto to vam je moj poklon...za svo strpljenje da ovu moju elektronsku knjigu udisete

Reacties

Populaire posts van deze blog

OPET JE MAJA KRIVA ZA SVE

The Laka Konjica

Dozivljaji jednog kisnog leta u Holandiji ano2023