Misolovka -Rijecki dani

prozivljavajuci Akademiju u neverovantom tempu sigoh i do diplomske predstave, koja bese takodje jedan od sretnih nesuglasica Borjane i moje malenkosti ...Diplomska predastava se radi u profesionalnom pozoristu , sa profesionalnim glumcima. Srbija mi je tu postajala pomalo tesna , te sam odbio da radim u Leskovcu i Pirotu , u Nisu nisu imali mesta, Beograd je bio nedosupan... U poluocaju Borjana predlaze Rijeku, a u prevodu zvuci kao ...hoces li na marsu da radis predstavu ??? Zasto da ne ??? Rijeka mi se cinila egzoticnom, dalekom i sasvim prigodnom za ovu avanturu.

Posredstvom Borjane i Toze, stupamo u kantakt sa Nenadom Segvicem tadasnjim direktorom drame u hrvatskoj drami u Kazalistu Ivan Zajc i moj predlog "tetovirane duse"biva odbijen , ali za divno cudo oni predlazu "misolovku" Agate Christie. Predstava koja se na londonskom west endu igrala neprekidno 30 godina,pojam svetskog pozorista, izazov dostojan moga interesovanja.

Moram priznati da je organizacija bila vise nego profesionalna, izbor glumaca, saradnika, termini proba, datum premijere.. sve je bilo unapred isplanirano, a ja sam morao 'samo' da izreziram predstavu.
U Rijeku stizem nekako odmah posle Nove godine...Dobro potkovan znanjem,talentom i
koncepcijom predstave...Preko Borjane upoznajem Vericu i Editu , dve predivne prijateljice koje su se u godinama pogubile, ali koje sam vremenom i pronasao ,pa i dan danas razmenim poneki mail sa Vericom ..koje se danas preziva Leskovar i zivi u ljubljani ...
Preko ove dve dame dobijam i ponudu da stanujem, ne u Rijeci ..nego u Iki ...predivnom malom gradicu odmah iza Opatije ...Odlucujem se za tu varijantu, misleci ..to je ok ...necu biti stalno sa glumcima, necu visiti u kazalisnom kafeu ..necu izgubiti veordostojnost pravog reditelja ....
Stanovanje u Iki mi donosi jos jednu lepotu ,koje se ni dan danas ne mogu osloboditi ,naime secanja na moje duge setnje "lungo marem" predivnim putem izmedju Opatije i Lovrana....stazom gde se spajaju "more od olova i sume od borova" . Ove su mi setnje i samoca neverovatno pomogle da osmislim svaku probu ,da dosmislim koncepciju dostojnu jedne ozbiljne predstave ....
Probe i kazalistu teku normalno , glumci me prihvataju, atmosfera je vise nego dobra...a glumci ..neobicni ..uljudni...tacni na probama, znaju tekst, predlazu ..zive sa tekstom , stvaraju...
Razlika u godinama ..nikakav problem...razlika u mentalitetu ...neobicna ...navikao sam na srpski prilaz poslu ...na "genijalnost" glumaca koji ce tek na predpremijeri dati sve od sebe ....
Ali ovi glumci daju sve od sebe vec na samom pocetku ????? To mi nije bilo jasno ..ali to je doprinelo da "misolovka" Bude najglednija predstava sezone 84/85..To je doprinelo da diplomski ispit polozim sa 10 ...
To je doprinelo da i dan danas budem ponosan na svoj rad u Rijeci....

Od "Misolovke"sam theo da napravim triler ...koliko se to moglo ...eksperimentisao sam sa svetlom ...postavljao pitanja i izazove..kako napraviti filmski krupni plan na pozornici ...kako u realisticnoj koncepciji ..u trenutku zatamniti pozornicu ..a ostaviti samo jedan reflektor na licu glumca ..da li je to moj krupni plan ??? da li je to resenje koje moze proci ???
Odlucujem da predstavu pocnem scenom ubistva ..ne na pozornici ..nego u lozi pozorista ...nesto cega nije bilo u originalnom tekstu .... Scena koja otvara komad....Zatamljenje ...krik ...svetlo u lozi ...i okrvavljena glava zrtve ...
pocetak koji je odmah umirio gledaliste ...pocetak koji ih je uhvatio i nije pustao do kraja predstave ...

Voki Kostic pise muziku za predstavu ..Voki, taj stari majstor, daje muzici ulogu glumca ....muzika postaje nosilac radnje ..kao u filmu ..muzika atmosfere ...muzika koja podize tenziju predstave ....Toza postaje sumljicav...misli da to ne prolazi ...ja tvrdoglav ..guram ideju do kraja ...i ne zalim ...jer ta moja odluka podize predstavu na nivo koji je imala ....

Dorijan Sokolovic pravi scenografiju ..konvencionalnu ..ali ipak postavljenu kao lavirint na sceni ....mnogo izlaza i ulaza ...lavirint u kome glumci,akteri, imaju mogucnost da se pojavljuju i izranjaju sa nemogucih pozicija ..a sve u cilju..zbuniti gledaoca, zadrzati mu paznju ...intrigirati ga ...igrati se sa njegovom mastom ...jer to je i bio cilj citavog komada ....

Susrecem se sa neverovatnim glumcima ....Asim Bukva...Bogumil Kleva....Zrinka Kolak
....Marija Geml...Galliano Pahor...koji debituje u Hrvatskoj drami .....
Galijano zasluzuje posebno poglavlje u ovome blogu ...i nadam se da cu i uspeti napisati vise o nasem zajednickom prijateljstvu ....jer bese zaista neobicno ...pravo ...jako ...
Poslednji sam put Galeta video 2003 u Haarlemu ..kada je kao direktor hrvatske drame dosao na gostovanje u holandiju sa "zlocinom i kaznom " ... neponovljivi susret ..posle vise od 20 godina ...neponovljivi glumac...jedinstveni covek .... Vest o njegovoj preranoj smrti mi je naterala suze na oci ....duboko me je potresla ta jedina izgubljena bitka..moga dragoga Galeta ....bitka sa opakom bolescu ....

Tokom moga boravka u Iki ,setnji niz lungo mare i obitavanja u stanu, a ponekad i u hotelu Ambasador, gde je Edita bila sef recepcije ...upoznajem jos jednu damu ...meni dragog prijatelja ..Aleksandru , Cacu Godfrey...Vericinu mladju sestru, vec 26 godina udatu za njenog Martina ...Engleza ...Caca je u to vreme bila verena za Martina ,i kao svaka mlada devojka, mozda i uplasena ovoga velikog poteza....Uspeo sam da je ubedim da je Martin najbolje resenje za nju ...i hvala Bogu da me je poslusala ..i otisla za London...
Sa Cacom sam se i druzio i svadjao ....bili smo prijatelji ..ali je ona ponekad znala da mi zvoca ..a ja kao tvrdoglavi muskarac ..ponekad i preterivao u peckanju ,tvrdoglavosti i bezobrazlucima prema njoj ....Jedno smo vreme zajedno i ziveli u tome stanu u Iki ....ali o tom potom ... Moram joj se izvinuti za sve pakosti koje sam joj priredjivao ...za izjave kako cu u elitnoj "bevandi" u Voloskom ..gde smo znali ponekad i zaglaviti , popiti onu vodicu sa limunom ...koji serviraju uz skampe ....ili da cu zvati kelnera i ciniju vratiti nazad, sa zamerkom , da je taj caj hladan , ili da nisam narucio caj ..nego whiskey ....

Eto tako su mi prolazili dani u Rijeci, Opatiji i Iki ...Zahvaljujuci Borjani neki novi ljudi ...neki lepi prijatelji ...neka nova poznanstva ...
Obozavao sam setati uz lungo mare ....cesto sam navracao do Maje Papandopulo ...i dobrovoljno izvodio njenu ogromnu dogu u setnju ....
Cesto sam polagano ..nogu pred nogu ..uz more i borove sume ...sam ...smisljao svoju
predstavu ...vrteo svoj film ...i bio sretan ..odista sretan ....

Posle dva meseca intenzivnog rada dolazi i vreme premijere ....

Karte su rasprodane !!!!
Jedva uspevam nabaviti karte za sve drage prijatelje koji zele videti predstavu ....
O premijeri bih mogao jos mnogo pisati ...

Ziveo sam sa gledalistem...sa njihovim tisinama, napetoscu ...tenzijom i uzivljavanjem u predstavu ...ziveo sam sa glumcima ....video svaku kap znoja na njihovim licima , svaki tajnoviti osmeh i zadovoljstvo na licima kada bi scena, replika ili gest postigao svoj cilj ....Ziveo sam da tehnikom , koju sam jos na generalnoj probi izgrdio zbog dve greske u postavci svetla, ziveo sa njihovim hladnokrvnim, bezgresnim vodjenjem svetla i tona ...sa njihovom profesionalnoscu ....
Ziveo sa svima onima koji su mi drzali fige ...i koji su ludacki aplaudirali na zavrsetkupredstave ....
Ziveo sam san kome je polagano dosao kraj ....jer premijera je odrzana..ispit polozen , svetla ugasena a glumci ...otisli kuci ....

Ostala je samo jedna zagonetka ...
Kada sam se 9 marta vracao kuci spavacim kolima ...gledao sam proz prozor vagona ..dok je voz polako napustao stanicu ....i tada sam cuo glasove ...muski i zenski , mislim ...koji su dovikivali "Misolovkaaaa....stretan ti put domaaaaa !!!! "
Ni dan danas , nakon 26 godina ne znam ko mi je te proletnje veceri pozeleo sretan put ????
Zar to nije razlog da se vratim jednoga dana ponovo u Rijeku ??

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Dozivljaji jednog kisnog leta u Holandiji ano2023

ULICNO POZORIŠTE- COMEDIA DELL ARTE

KAKO SAM PROVEO LETNJI RASPUST